al contingut a la navegació Informació de contacte

Sortida nocturna: una nit d'estels

l'Univers al seu abast

DIMECRES 03 MAIG 2023

La sortida per a fer l'OBSERVACIÓ ASTRONÒMICA que havíem programat per al vespre del dia 20 d'abril es va haver d'ajornar. El cel no estava en condicions. Els núvols no van i venen quan nosaltres volem (de vegades fins i tot ens ho arribem a creure), sinó que és la natura qui té les seves pròpies regles i decideix.

El nostre assessor Jordi Fraxanet i Nadal va considerar que el vespre/la nit del dia 27 d'abril hi hauria les condicions meteorològiques òptimes per a emprendre la nostra aventura nocturna. Ens vam posar a les seves mans. És astrofotògraf i divulgador astronòmic, màster en Astronomia i Astrofísica i organitzador d'observacions astronòmiques al Solsonès amb la marca AstroSolsonès.

Ens vam desplaçar en autocar fins al lloc que ell va considerar més adequat. Des de l'estació d'autobusos, vam agafar la carretera antiga de Solsona a Sant Llorenç de Morunys (LV-4241). Passades les fonts de Lladurs (a la nostra esquerra), vam iniciar una forta pujada amb corbes. Quan es va acabar, ja havíem arribat a la zona coneguda com el Cap del Pla. Trobàrem una llarga recta, una suau corba a la dreta i, poc després, un trencant a mà esquerra amb la indicació Timoneda, el qual es trobava abans del punt quilomètric 13 i del restaurant. Agafàrem aquesta ruta, deixàrem la gran casa La Salada a la nostra dreta i seguírem la via asfaltada. Trencàrem pel primer camí de terra a la nostra dreta, l’agafàrem i vam veure un gran dipòsit de formigó, també situat a la nostra dreta.
Ja havíem arribat al lloc d’observació.

Ens vam desplaçar un trosset de ruta a peu. Com fan els bons aventurers, anàvem amb llanterna frontal, roba d'abric i calçat adequat.

Un cop situats, podem dir que, guiats pel Jordi, ens vam apropar a la immensitat de l’Univers. Vam cercar planetes, estels, estrelles dobles, constel·lacions i més astres. Vam observar el planeta Venus, l’Ossa Major i l’Estrella Polar, referència imprescindible per a poder-nos orientar. També vam veure la Lluna amb el telescopi, realment meravellosa. Us espectacle extraordinari.

Vam acabar a les tantes. Ara bé, va ser una nit intensa, interessant i entretinguda, i vam gaudir de tots els detalls de les explicacions que ens donava el nostre astrònom particular.

Ha estat una gran experiència.

I, Solsoninament parlant, ha estat un privilegi, per als que hi vam anar, poder gaudir del mestratge d'algú de casa com el Jordi. Gràcies! I fins una altra!

Us volem recordar que la propera sortida serà EL VIATGE DE FINAL DE CURS que enguany farem a l'ILLA DE MALTA, UN PARADÍS ENMIG DEL MEDITERRANI, de l'1 al 6 de maig.

Bona anada, feliç estada i millor tornada als que teniu la sort de ser-hi.